Algemene Voorwaarden De HorlogeSmit
De HorlogeSmit is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 93814089 en is gevestigd aan Spinner 80 te (1625VG) Hoorn.
Artikel 1 - Begrippen
1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
2. Aanbod: Ieder schriftelijk aanbieding c.q. prijsopgave aan Klant tot het leveren van Producten en/of verrichten van Werkzaamheden door De HorlogeSmit.
3. De HorlogeSmit: De verkoper van producten en die het werk zelfstandig of onder zijn leiding door anderen doet uitvoeren.
5. Consument: Natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
6. Klant: de Consument die een Overeenkomst (op afstand) aangaat met De HorlogeSmit.
7. Overeenkomst: De koopovereenkomst (op afstand) die strekt tot de verkoop en levering van Producten die door Klant gekocht zijn van De HorlogeSmit of de Overeenkomst waarbij De HorlogeSmit zich jegens Klant verbindt om buiten dienstbetrekking een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen en op te leveren tegen een door de Klant te betalen prijs in geld, waarmee deze algemene voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen.
8. Producten: De Producten die door De HorlogeSmit worden aangeboden zijn horloges en aanverwante producten.
9. Werkzaamheden: De werkzaamheden die De HorlogeSmit aanbiedt zijn alle reparatiewerkzaamheden van horloges.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk Aanbod van De HorlogeSmit, elke Overeenkomst tussen De HorlogeSmit en Klant en op elk werk dat door De HorlogeSmit wordt aangeboden.
2. Voordat een Overeenkomst (op afstand) wordt gesloten, krijgt Klant de beschikking over deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal De HorlogeSmit aan Klant aangeven op welke wijze Klant de algemene voorwaarden kan inzien.
3. Afwijking van deze algemene voorwaarden is in beginsel niet mogelijk. In uitzonderlijke situaties kan van de algemene voorwaarden afgeweken worden als dit expliciet en schriftelijk met De HorlogeSmit is overeengekomen. De algemene voorwaarden van Klant zijn niet van toepassing.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde vervolgopdrachten en opdrachten in de toekomst van Klant.
5. Indien een of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand, en zal de nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling.
6. Onduidelijkheden over de inhoud, uitleg of situaties die niet geregeld zijn in deze algemene voorwaarden, dienen beoordeeld en uitgelegd te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden.
7. Indien in deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar zij/haar, dient dit tevens te worden opgevat als een verwijzing naar hij/hem/zijn, indien en voor zover van toepassing.
Artikel 3 - Het Aanbod
1. Alle door De HorlogeSmit gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het Aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het Aanbod vermeld.
2. De HorlogeSmit is slechts aan een Aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan door Klant schriftelijk binnen de gestelde termijn in het Aanbod wordt bevestigd. Niettemin heeft De HorlogeSmit het recht een Overeenkomst met een potentiële Klant om een voor De HorlogeSmit gegronde reden te weigeren.
3. Het Aanbod bevat een omschrijving van de aangeboden Werkzaamheden. De beschrijving is dusdanig gedetailleerd zodat Klant in staat is om een goede beoordeling van het Aanbod te maken. Kennelijke vergissingen of fouten in het Aanbod kunnen De HorlogeSmit niet binden. Eventuele afbeeldingen en/of specifieke gegevens (waaronder verstaan maar niet beperkt tot getoonde en/of verstrekte modellen, voorbeelden van de bescheiden alsmede opgaven van kleuren, capaciteiten, functionaliteiten, afmetingen en andere omschrijvingen in schetsen, tekeningen, brochures, promotiemateriaal) in het Aanbod zijn slechts een indicatie en kunnen geen grond zijn voor enige schadevergoeding of het ontbinden van de Overeenkomst. Geringe, in de branche toelaatbare afwijkingen zijn toelaatbaar en leveren geen grond voor het opzeggen van de Overeenkomst.
4. Indien het Aanbod is gebaseerd op door Klant verstrekte gegevens en deze gegevens onvolledig en/of onjuist blijken te zijn of deze gegevens naderhand worden gewijzigd, heeft De HorlogeSmit het recht om de in het Aanbod vermelde tarieven, levertermijnen en/of prijzen aan te passen. Klant is verplicht de gewijzigde omstandigheden te accepteren en te voldoen aan de gestelde betalingsverplichtingen.
5. Aanbiedingen gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten of nabestellingen.
6. Levertijden, termijnen en opgegeven uren in het Aanbod van De HorlogeSmit zijn indicatief en geven de Klant bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
7. Een samengestelde prijsopgave verplicht De HorlogeSmit niet tot levering van een deel van de in de aanbieding of prijsopgave begrepen zaken tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
8. Een aanbod kan door De HorlogeSmit worden gedaan in de winkel en online, via de website
Artikel 4 - Totstandkoming van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Klant een Aanbod c.q. prijsopgave van De HorlogeSmit heeft aanvaard door expliciet en ondubbelzinnig akkoord te geven op het Aanbod per e-mail, een betaling verricht of akkoord geeft in de winkel.
2. Indien Klant het Aanbod heeft aanvaard door een opdracht te geven aan De HorlogeSmit, zal De HorlogeSmit de opdracht van Klant schriftelijk, althans per e-mail bevestigen.
3. De HorlogeSmit is niet gehouden aan een Aanbod indien Klant redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Klant geen rechten ontlenen.
4. Een Aanbod is slechts geldig indien dat schriftelijk wordt gedaan door De HorlogeSmit aan Klant. Het Aanbod komt te vervallen indien het Product of de Werkzaamheden waarop de prijsopgave betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is.
5. De HorlogeSmit heeft het recht een Overeenkomst met een potentiële Klant om een voor De HorlogeSmit gegronde reden te weigeren.
Artikel 5 - Duur van de Overeenkomst
1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor de duur zoals in de prijsopgave vermeld, tenzij anders overeengekomen.
2. Klant heeft het recht om binnen de wettelijke termijn haar herroepingsrecht te doen gelden ten aanzien van niet-maatwerk Producten. Indien herroeping van toepassing is, zal Klant zorgvuldig omgaan met het Product en de verpakking. Zij zal het Product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het Product vast te stellen. De directe kosten voor het terugsturen van het Product zijn voor rekening van Klant. Producten die wegens maatwerk en hygiënische redenen na het verbreken van de verzegeling niet teruggenomen kunnen worden, zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. Dit staat uitdrukkelijk vermeld in het Aanbod.
3. Klant is te allen tijde bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen. Indien reeds een aanvang is gemaakt met de uitvoering van de Overeenkomst en Klant de Overeenkomst opzegt, is Klant de voor het gehele werk geldende prijs inclusief de kosten van derden verschuldigd, verminderd met de besparingen die voor De HorlogeSmit uit de opzegging voortvloeien, tegen aflevering door De HorlogeSmit van het reeds voltooide werk. Indien de prijs afhankelijk was gesteld van de werkelijk door De HorlogeSmit te maken kosten wordt de door de Klant verschuldigde prijs berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die De HorlogeSmit over het gehele werk zou hebben gemaakt.
4. Beide partijen kunnen de Overeenkomst opzeggen op grond van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming indien de wederpartij schriftelijk in gebreke is gesteld, en haar een redelijke termijn is gegeven tot nakoming van diens verplichtingen en zij hierin toerekenbaar tekortschiet. Hieronder worden tevens verstaan de betalings- en medewerkingsverplichtingen van Klant.
5. Zowel Klant als De HorlogeSmit kan de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling geheel of gedeeltelijk schriftelijk opzeggen met onmiddellijke ingang ingeval een der partijen in surséance van betaling verkeert, faillissement is aangevraagd of de betreffende onderneming eindigt door liquidatie. Indien een situatie zoals hierboven vermeld zich voordoet, is De HorlogeSmit nimmer gehouden tot restitutie van reeds ontvangen gelden en/of schadevergoeding. De HorlogeSmit is gerechtigd om per ommegaande tevens de nog niet betaalde zaken terug te nemen en behoudt daarbij het recht om aanvullende schadevergoeding te vorderen van Klant.
6. Indien De HorlogeSmit na het sluiten van de Overeenkomst overlijdt of duurzaam arbeidsongeschikt wordt, kan ieder der partijen de Overeenkomst beëindigen, voor zover zij, gezien de aard van de Overeenkomst, aan het overlijden of de duurzame arbeidsongeschiktheid een redelijk belang bij beëindiging kan ontlenen. Voor de reeds verrichte arbeid en gemaakte kosten is Klant een naar redelijkheid en met inachtneming van alle omstandigheden te bepalen vergoeding verschuldigd, indien toepasselijk aan de erfgenamen of rechtsopvolgers van De HorlogeSmit.
7. Klant is zelf tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en vrijwaart De HorlogeSmit voor de hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden.
Artikel 6 - Meer- en minderwerk en wijzigingen
1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat de Overeenkomst aangepast en/of aangevuld dient te worden, of op verzoek van Klant nadere Werkzaamheden nodig zijn om tot het gewenste resultaat van Klant te komen, is Klant verplicht om deze meer Werkzaamheden te vergoeden volgens het overeengekomen tarief. De HorlogeSmit is niet verplicht om aan dit verzoek te voldoen, en kan van Klant verlangen dat daarvoor een aanvullende Overeenkomst wordt gesloten.
2. Indien een vaste prijs is overeengekomen voor de Werkzaamheden, zal De HorlogeSmit Klant informeren over de bijkomende kosten c.q. financiële consequenties van het meerwerk.
3. Indien en voor zover voor het verrichten van bepaalde Werkzaamheden een vaste prijs is afgesproken, en het uitvoeren van die Werkzaamheden leidt tot extra Werkzaamheden die redelijkerwijze niet geacht kunnen worden in de vaste prijs te zijn inbegrepen, of de prijs verhoogd dient te worden als gevolg van de door Klant verschafte onjuiste gegevens welke voor de prijsbepaling van belang zijn, (tenzij De HorlogeSmit de onjuistheid van de gegevens vóór het vaststellen van de prijs had behoren te ontdekken), is De HorlogeSmit gerechtigd om deze kosten, na overleg met Klant, in rekening te brengen bij Klant.
4. Ingeval van verborgen gebreken, of althans onvoorziene omstandigheden is De HorlogeSmit gerechtigd om hiervoor extra kosten in rekening te brengen indien deze omstandigheden tot extra Werkzaamheden leiden.
5. Prijswijzigingen ten gevolge van het wijzigen van de Overeenkomst, of op grond van wet- en regelgeving dienen door Klant vergoed te worden.
Artikel 7 – Prijzen en Betaling
1. Tijdens de geldigheidsduur van het Aanbod worden de prijzen van de aangeboden Producten niet verhoogd, behoudens het geval dat er veranderingen zijn in btw-tarieven.
2. Indien sprake is van Producten of grondstoffen waarvan er prijsschommelingen op de financiële markt zijn en waarop De HorlogeSmit geen invloed heeft, kan De HorlogeSmit deze Producten met variabele prijzen aanbieden. Bij het Aanbod wordt vermeld dat de prijzen richtprijzen zijn en kunnen schommelen.
3. Betaling dient vooraf, een aanbetaling van 50% en bij oplevering, de resterende 50%, te geschieden in de valuta waarin is gefactureerd via de aangegeven methode, tenzij anders is overeengekomen.
4. Klant is verplicht om de overeengekomen aanbetaling binnen de opgegeven termijn te voldoen alvorens De HorlogeSmit begint met de uitvoering van de Overeenkomst.
5. Klant kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een vooraf afgegeven begroting, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.
6. Klant dient betaling ineens te voldoen op het aan haar kenbaar gemaakte rekeningnummer en gegevens van De HorlogeSmit. Partijen kunnen enkel na expliciete en schriftelijke toestemming van De HorlogeSmit een andere betalingstermijn overeenkomen.
7. Indien een periodieke betalingsverplichting van Klant is overeengekomen, is De HorlogeSmit gerechtigd om de geldende prijzen en tarieven schriftelijk aan te passen met inachtneming van een termijn van 3 maanden.
8. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van Klant zijn de vorderingen van De HorlogeSmit op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
9. De HorlogeSmit heeft het recht de door de Klant gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. De HorlogeSmit kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de Klant een andere volgorde voor de toerekening aanwijst. De HorlogeSmit kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
10. Wanneer Klant niet aan haar betalingsverplichting voldoet en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn van 14 dagen heeft voldaan aan haar verplichting, is Klant zijnde een Bedrijf in verzuim. Klant zijnde een Consument zal eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van de aanmaning om alsnog aan de betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien Consument binnen die termijn niet aan zijn verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim raakt.
11. Vanaf de datum dat Klant in verzuim is, zal De HorlogeSmit zonder nadere ingebrekestelling aanspraak maken op de wettelijke (handels)rente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.
12. Indien De HorlogeSmit meer of hogere kosten heeft gemaakt die redelijkerwijze noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van Klant.
Artikel 8 - Incassobeleid
1. Wanneer Klant niet aan haar betalingsverplichting voldoet en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn heeft voldaan aan haar verplichting, zal Klant zijnde een Consument eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van ontvangst van de aanmaning, om alsnog aan haar betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien zij niet binnen die gestelde termijn aan haar verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim raakt.
2. Vanaf de datum dat Klant in verzuim is, zal De HorlogeSmit zonder nadere ingebrekestelling aanspraak maken op de wettelijke (handels)rente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.
3. Indien De HorlogeSmit meer of hogere kosten heeft gemaakt welke redelijkerwijze noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van Klant.
4. De HorlogeSmit is gerechtigd bij het uitblijven van een volledige betaling (indien Klant in verzuim is) van Klant de Overeenkomst, zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, middels een schriftelijke verklaring te ontbinden of haar verplichtingen uit de Overeenkomst op te schorten, totdat de betaling is ontvangen door De HorlogeSmit, of Klant hiervoor deugdelijke zekerheid heeft gesteld.
5. Ook indien De HorlogeSmit, voordat Klant in verzuim is met de betaling, gegronde redenen heeft om aan de kredietwaardigheid van Klant te twijfelen, is De HorlogeSmit gerechtigd om de Overeenkomst te ontbinden zonder een schriftelijke verklaring of gerechtelijke tussenkomst.
Artikel 9 – Levering Producten
1. Indien de aanvang, voortgang of (op)levering van de Overeenkomst wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Klant niet of niet tijdig alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, de (aan)betaling niet tijdig is ontvangen door De HorlogeSmit of er door andere omstandigheden buiten de macht van De HorlogeSmit enige vertraging ontstaat, heeft De HorlogeSmit recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn. Alle overeengekomen (op)leveringstermijnen zijn nooit fatale termijnen. Klant dient De HorlogeSmit schriftelijk in gebreke te stellen en haar een redelijke termijn gunnen om alsnog te kunnen (op)leveren. Klant heeft door de ontstane vertraging geen recht op enige schadevergoeding.
2. Klant is verplicht de zaken af te nemen op het moment waarop deze haar volgens de Overeenkomst ter beschikking worden gesteld, ook indien deze haar eerder of later dan overeengekomen worden aangeboden.
3. Indien de Klant afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, is De HorlogeSmit gerechtigd de zaken op te slaan voor rekening en risico van Klant.
4. Indien de Producten worden bezorgd door De HorlogeSmit of een externe vervoerder is De HorlogeSmit, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, gerechtigd eventuele bezorgkosten in rekening te brengen. Deze zullen alsdan afzonderlijk worden gefactureerd tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
5. Indien De HorlogeSmit gegevens behoeft van Klant in het kader van uitvoering van de Overeenkomst, vangt de levertijd pas aan nadat Klant alle gegevens nodig voor de uitvoering aan De HorlogeSmit ter beschikking heeft gesteld.
6. Indien De HorlogeSmit een termijn voor levering heeft opgegeven, is deze indicatief.
7. De HorlogeSmit is gerechtigd de zaken in gedeelten te leveren, tenzij hiervan bij Overeenkomst is afgeweken of aan de deellevering geen zelfstandige waarde toekomt. De HorlogeSmit is gerechtigd het aldus geleverde afzonderlijk te factureren.
8. Leveringen worden alleen uitgevoerd indien alle facturen zijn voldaan tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. De HorlogeSmit behoudt zich het recht voor om levering te weigeren indien gegronde vrees voor niet-betaling bestaat.
Artikel 10 - Verpakking en transport
1. De HorlogeSmit verbindt zich jegens De HorlogeSmit om de te leveren zaken behoorlijk te verpakken en op zodanige wijze te beveiligen, dat zij bij normaal gebruik hun bestemming in goede staat bereiken.
2. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen geschieden alle leveringen inclusief omzetbelasting (btw), inclusief verpakking en verpakkingsmateriaal.
3. Het aannemen van zaken zonder op- of aanmerkingen op de vrachtbrief of het reçu geldt als bewijs dat de verpakking in goede staat verkeerde ten tijde van de aflevering.
Artikel 11 - Onderzoek, reclamaties
1. Klant is gehouden het geleverde op het moment van (af)levering, doch in ieder geval binnen 14 dagen na ontvangst van het geleverde te (doen) onderzoeken, doch slechts in die mate uit te pakken of te gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of zij het Product behoudt. Daarbij behoort Klant te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het geleverde overeenstemt met de Overeenkomst en de Producten voldoen aan de eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gelden.
2. Klant is verplicht te onderzoeken en zichzelf te informeren op welke wijze het Product gebruikt dient te worden en bij persoonlijk gebruik, het Product conform de gebruiksaanwijzingen te testen. De HorlogeSmit erkent geen aansprakelijkheid voor het verkeerd gebruiken van het Product door Klant.
3. Eventuele zichtbare gebreken of tekorten dienen na levering schriftelijk aan De HorlogeSmit te worden gemeld. Klant heeft hiertoe een termijn van 14 dagen na levering. Niet zichtbare gebreken of tekorten behoren binnen 14 dagen na de ontdekking doch uiterlijk binnen 6 maanden na levering te worden gemeld. Bij beschadiging van het Product door onzorgvuldige omgang door Klant zelf, is Klant zelf aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het Product.
4. Indien ingevolge het vorig lid tijdig wordt gereclameerd, blijft Klant verplicht tot betaling van de gekochte zaken. Als Klant gebrekkige zaken wenst te retourneren, dan geschiedt zulks uitsluitend met voorafgaande schriftelijke toestemming van De HorlogeSmit op de wijze zoals door De HorlogeSmit aangegeven.
5. Indien Klant zijnde een Consument zijn herroepingsrecht gebruikt, zal hij het Product en alle toebehoren, voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is, in originele staat en verpakking retourneren aan De HorlogeSmit, conform de retour instructies van De HorlogeSmit. De directe kosten voor retourzendingen zijn voor rekening en risico van Klant.
6. De HorlogeSmit is gerechtigd een onderzoek te starten naar de echtheid en de staat van de geretourneerde Producten voordat terugbetaling zal plaatsvinden.
7. Terugbetalingen aan Klant worden zo spoedig mogelijk verwerkt, doch kan de terugbetaling uiterlijk 14 dagen duren na ontvangst van verklaring van Klant tot ontbinding. Terugbetaling geschiedt op het eerder opgegeven rekeningnummer.
8. Bij gebreke van een volledige levering, en/of indien een of meerdere Producten ontbreken, en dit aan De HorlogeSmit te wijten is, zal De HorlogeSmit na een verzoek daartoe van Klant, het ontbrekende Product(en) nasturen dan wel de resterende order annuleren. De ontvangstbevestiging van de Producten is hierbij leidend. Enige schade die door Klant geleden is ten gevolge van de (afwijkende) omvang van de levering, kan niet verhaald worden op De HorlogeSmit.
Artikel 12 - Adviezen
1. De HorlogeSmit kan indien daartoe opdracht is gegeven een advies of een plan van aanpak ten behoeve van de dienstverlening opstellen. De inhoud hiervan is niet bindend en slechts adviserend van aard, doch zal De HorlogeSmit de op haar rustende zorgplichten in acht nemen. Klant beslist zelf en op eigen verantwoordelijkheid of zij de adviezen opvolgt.
2. De door De HorlogeSmit verstrekte adviezen, in welke vorm dan ook, zijn nimmer aan te merken als bindend advies.
3. Klant is op eerste verzoek van De HorlogeSmit verplicht om door haar verstrekte voorstellen te beoordelen. Indien De HorlogeSmit wordt vertraagd in haar werkzaamheden, doordat Klant niet of niet tijdig een beoordeling op een door De HorlogeSmit gedaan voorstel, is Klant te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de hierdoor ontstane gevolgen, zoals vertraging.
4. De aard van de dienstverlening brengt met zich mee dat het resultaat te allen tijde afhankelijk is van externe factoren die de rapportages en adviezen van De HorlogeSmit kunnen beïnvloeden, zoals de kwaliteit, juistheid en tijdige aanlevering van benodigde informatie en gegevens van Klant en diens medewerkers. Klant staat in voor de kwaliteit en voor de tijdige en juiste aanlevering van de benodigde gegevens en informatie.
5. Klant zal De HorlogeSmit schriftelijk voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden alle omstandigheden melden die van belang zijn of kunnen zijn met inbegrip van enige punten en prioriteiten waarvoor Klant aandacht wenst.
Artikel 13 - Uitvoering werkzaamheden
1. De HorlogeSmit zal zich inspannen om de Overeenkomst met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals van een goed De HorlogeSmit verlangd mag worden. Alle Werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen dat uitvoerig is beschreven. In geen geval staat De HorlogeSmit ervoor in dat de uitgevoerde Werkzaamheden en/of de door haar geleverde zaken geschikt zijn voor het door Klant beoogde doel.
2. Bij de uitvoering van de Werkzaamheden is De HorlogeSmit niet verplicht of gehouden om de aanwijzingen van Klant op te volgen indien daardoor de inhoud of omvang van de overeengekomen Werkzaamheden wordt gewijzigd. Indien de aanwijzingen meerwerk opleveren voor De HorlogeSmit, is Klant gehouden om dienovereenkomstig de meer- of bijkomende kosten te vergoeden. Alle instructies, aanwijzingen, adviezen en meer worden geacht onder de uitdrukkelijke goedkeuring van Klant gedaan te zijn indien deze door werknemers, ondergeschikten en/of door Klant ingeschakelde derden zijn gedaan. Schade ten gevolge van het onbevoegd of buiten de omvang van de opdracht geven van deze instructies e.d. komt geheel voor rekening en risico van Klant.
3. Ten behoeve van de uitvoering van de Werkzaamheden kan De HorlogeSmit een onderzoek uitvoeren naar de mogelijkheden en haalbaarheid van de reparatie. De Klant accepteert deze onderzoekskosten op het moment van het aangaan van de Overeenkomst en is verplicht deze kosten (vooraf) te betalen ook wanneer de reparatie en/of andere Werkzaamheden naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek niet wordt/worden uitgevoerd. De betaalde onderzoekskosten worden in dat geval niet gerestitueerd aan Klant. Indien de reparatie wel wordt uitgevoerd, dan worden de onderzoekskosten aangemerkt als deelbetaling c.q. aanbetaling van de totale reparatiekosten.
4. De HorlogeSmit is gerechtigd om voor de uitvoering van de Werkzaamheden naar eigen inzicht derden in te schakelen.
5. Indien de Werkzaamheden op verzoek van Klant opgeschort worden, is Klant verplicht de direct opeisbare vergoeding van de op dat moment reeds verrichte Werkzaamheden en gemaakte kosten, te betalen op eerste verzoek van De HorlogeSmit. Bovendien is De HorlogeSmit gerechtigd alle voor haar uit de opschorting voortvloeiende kosten in rekening te brengen van Klant (hieronder tevens verstaan gereserveerde uren).
6. Indien na de opschortingsduur de uitvoering van de Overeenkomst niet hervat kan worden, is De HorlogeSmit gerechtigd om de Overeenkomst zonder gerechtelijke tussenkomst, middels een schriftelijke verklaring aan Klant direct te ontbinden. Ingeval van hervatting van de uitvoering van de Overeenkomst is Klant verplicht alle uit deze hervatting voortvloeiende kosten van De HorlogeSmit volledig te voldoen.
7. Indien Klant niet tijdig aan de in dit artikel genoemde verplichtingen voldoet, is De HorlogeSmit gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Klant wel aan haar verplichtingen heeft voldaan. De kosten in verband met de opgelopen vertraging en/of de kosten voor het verrichten van extra Werkzaamheden c.q. overige gevolgen die hieruit voortvloeien komen voor rekening en risico van Klant.
8. Indien Klant haar verplichtingen niet nakomt en De HorlogeSmit nalaat van Klant nakoming te verlangen, tast dit het recht van De HorlogeSmit om op een later tijdstip alsnog nakoming te verlangen niet aan.
Artikel 14 - (Op)Levering Werkzaamheden
1. Indien de aanvang, voortgang of (op)levering van de Werkzaamheden wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Klant niet of niet tijdig alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, de (aan)betaling niet tijdig is ontvangen door De HorlogeSmit of er door andere omstandigheden, welke voor rekening en risico van Klant komen, heeft De HorlogeSmit recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn. Alle overeengekomen (op)leveringstermijnen zijn nooit fatale termijnen. Klant dient De HorlogeSmit schriftelijk in gebreke te stellen. In geen geval zijn de opgegeven termijnen fatale termijnen.
2. Alle schade en bijkomende kosten als gevolg van vertraging door een oorzaak genoemd in lid 1 komen voor rekening en risico van Klant en kunnen door De HorlogeSmit bij Klant in rekening worden gebracht.
3. Verzending en/of transport van de bestelde zaken geschiedt op de wijze zoals door de leverancier van De HorlogeSmit is bepaald, maar komt voor rekening en risico van Klant. Vanaf het tijdstip van aflevering op de overeengekomen plaats is de geleverde zaak voor rekening en risico van Klant. Klant is verplicht haar volledige medewerking te verlenen aan de aflevering op eerste verzoek van De HorlogeSmit. Het aannemen van zaken van De HorlogeSmit door Klant, is bewijs dat de zaken in goede staat in ontvangst zijn genomen, tenzij eventuele schade uitdrukkelijk op het ontvangstbewijs wordt genoteerd.
4. Indien sprake is van een gefaseerde uitvoering, of Klant goedkeuring dient te geven, is De HorlogeSmit gerechtigd om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Klant zijn goedkeuring heeft gegeven. De uiterlijke termijn om goedkeuring te geven is 14 kalenderdagen. Indien Klant binnen deze termijn geen goedkeuring heeft gegeven, wordt Klant geacht stilzwijgend akkoord te zijn gegaan met het opgeleverde.
5. De HorlogeSmit spant zich in om de Werkzaamheden binnen de overeengekomen termijn te realiseren, voor zover dit van haar in redelijkheid verlangd kan worden. De HorlogeSmit is afhankelijk van derden
6. Indien er gesproken is over werkdagen, wordt hieronder verstaan alle (werkbare) kalenderdagen met uitzondering van de erkende nationale feestdagen en weekenden.
7. Klant heeft een zelfstandige verantwoordelijkheid voor het beheer, gebruik en onderhoud van de door De HorlogeSmit gemaakte en/of (op)geleverde zaken.
8. Indien De HorlogeSmit te kennen heeft gegeven dat het werk klaar is om te worden opgeleverd en Klant het werk niet binnen een redelijke termijn keurt en al dan niet onder voorbehoud aanvaardt dan wel in gebruik neemt, bewerkt of laat bewerken wordt Klant geacht het werk stilzwijgend te hebben aanvaard. Na de aanvaarding wordt het werk als opgeleverd beschouwd.
9. Na oplevering is het werk voor risico van de Klant. Derhalve blijft zij de prijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van het werk door een oorzaak die niet aan de De HorlogeSmit kan worden toegerekend.
10. De HorlogeSmit is niet aansprakelijk voor gebreken die de Klant op het tijdstip van oplevering redelijkerwijs had moeten ontdekken, behoudens opzet op bewuste roekeloosheid van De HorlogeSmit.
11. De HorlogeSmit is gerechtigd tot levering en/of uitvoering van de Werkzaamheden in gedeelten, waarbij iedere deellevering en/of deelprestatie afzonderlijk gefactureerd kan worden.
Artikel 15 - Onderhoud
1. Indien overgekomen, zal De HorlogeSmit onderhoud c.q. reparatie verrichten. De omvang van de onderhoudsverplichting strekt zich uit tot hetgeen expliciet door partijen is overeengekomen. De HorlogeSmit zal Klant informeren over alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op (de beschikbaarheid) van het onderhoud.
2. Klant is verplicht om eventuele gebreken of fouten (schriftelijk) te melden aan De HorlogeSmit, waarna De HorlogeSmit overeenkomstig zijn gebruikelijke procedures de gebreken zo spoedig mogelijk en naar zijn beste vermogen zal herstellen en/of verbeteringen aanbrengen. Indien wenselijk is De HorlogeSmit gerechtigd om eerst tijdelijke oplossingen aan te brengen, waarna in overleg met Klant een structurele oplossing bedacht en uitgevoerd kan worden.
3. Klant is gehouden zijn medewerking op eerste verzoek te verlenen aan De HorlogeSmit.
Artikel 16 - Opschorting
1. De HorlogeSmit, is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden, indien:
Klant de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
De HorlogeSmit, na het sluiten van de Overeenkomst op goede grond vreest dat Klant de verplichtingen niet zal nakomen;
Klant bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid of een aanbetaling te doen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst, en deze betaling uitblijft of onvoldoende is;
Indien door vertraging zijdens Klant niet langer van De HorlogeSmit kan worden gevergd dat zij de Overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen, is De HorlogeSmit gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden.
indien zich omstandigheden voordoen welke van dusdanige aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst in de huidige vorm in redelijkheid niet van De HorlogeSmit kan worden gevergd.
2. Indien de ontbinding toe te rekenen is aan Klant is De HorlogeSmit gerechtigd tot een schadevergoeding van Klant.
3. Indien de Overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door De HorlogeSmit, treden Partijen in overleg voor de overdracht van nog te verrichten Werkzaamheden aan derden indien de opzegging aan Klant toerekenbaar is. De kosten voor overdracht komen voor rekening van Klant. De HorlogeSmit zal Klant zoveel mogelijk vooraf inlichten over deze kosten. Klant is gehouden deze kosten binnen de daarvoor aangegeven termijn te voldoen, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 17 - Gebruiksvoorschriften Producten
1. Klant van Producten dient de voorschriften en instructies van De HorlogeSmit op te volgen.
2. Klant dient het horloge zorgvuldig te bewaren. Indien van toepassing dienen de horloges in de meegeleverde verpakking te worden bewaard.
3. In verband met de materialen dient de Klant niet met Producten te gaan zwemmen, douchen, sporten en/of slapen. Ook dient Klant rekening te houden met (schadelijke) stoffen van make-up, parfum, verzorgings- en reinigingsproducten die de sieraden kunnen aantasten, beschadigen en/of laten verkleuren. Indien Klant in deze situaties de sieraden draagt, kunnen de sieraden kleur verliezen, schade oplopen of op een andere manier aangetast worden. In geen van deze gevallen heeft Klant recht op gratis herstel of reparatie en vervalt de garantie.
4. Indien een steen uit het Product is gevallen, is dit voor rekening en risico van Klant.
5. Klant en derden dienen zich te onthouden van het zelf aanpassen en/of repareren van Producten.
6. Een Klant kan ten gevolge van een hogere zuurgraad (van nature of door alcohol- of medicijngebruik) van haar huid eerder verkleuringen van Producten veroorzaken. Hiervoor is De HorlogeSmit in geen geval aansprakelijk.
Artikel 18 - Garanties
1. Iedere garantie wordt expliciet schriftelijk overeengekomen. Garanties strekken nooit verder dan het hetgeen expliciet is overeengekomen.
2. De HorlogeSmit voert de Werkzaamheden uit conform de in de branche geldende normen. Indien daarbij enige garantie is gegeven, is deze beperkt tot hetgeen uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen en slechts voor zover de garantie is ontvangen van de leveranciers. Tijdens de garantietermijn staat De HorlogeSmit in voor een deugdelijke en gebruikelijke kwaliteit van het (op)geleverde.
3. Garantie op reparatiewerkzaamheden is expliciet uitgesloten behoudens het vervangen van uurwerken, hierop is een garantie van 6 maanden van toepassing.
4. Klant kan slechts een beroep doen op de door De HorlogeSmit gegeven garantie indien Klant volledig voldaan heeft aan zijn betalingsverplichtingen.
5. Indien Klant zich terecht beroept op een overeengekomen garantie, is De HorlogeSmit gehouden om een kosteloos herstel of vervanging van het (op)geleverde uit te voeren. Indien daarnaast sprake is van enige bijkomende schade, wordt aangesloten bij de hiervoor geldende bepalingen van de aansprakelijkheid van deze algemene voorwaarden.
6. De garantie vervalt zodra de garantietermijn is verstreken, de garantieverplichting vervalt, Klant zelf aanpassingen maakt of laat maken aan het geleverde en/of het opgeleverde naar het oordeel van De HorlogeSmit verkeerd gebruikt, behandelt of onderhoud.
7. Voor de verkochte en geleverde Producten met fabrieksgarantie gelden slechts de door deze leverancier gestelde garantiebepaling.
8. De HorlogeSmit staat ervoor in dat de Producten voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, bruikbaarheid en/of deugdelijkheid en de wettelijke regels/voorschriften ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst. Dit geldt ook indien de te leveren zaken bestemd zijn voor het gebruik in het buitenland en Klant van dit gebruik ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst uitdrukkelijk schriftelijk melding heeft gemaakt aan De HorlogeSmit.
Artikel 19 - Risico overgang
Het risico van diefstal en verlies, verduistering of beschadiging van Producten, gegevens, documenten, programmatuur, databestanden en/of zaken die in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst gebruikt, gemaakt of geleverd worden, gaat over op Klant op het moment waarop deze feitelijk in de beschikking van Klant zijn gebracht.
Artikel 20 - Privacy, gegevensverwerking en beveiliging
1. De HorlogeSmit gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Klant en Gebruikers van de website en zal deze slechts conform de privacy-statement gebruiken. Indien daarom gevraagd zal De HorlogeSmitde betrokkene hierover informeren.
2. Indien De HorlogeSmit op grond van de Overeenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie, zal deze beveiliging voldoen aan de overgekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens, en de daaraan verbonden kosten, niet onredelijk is.
Artikel 21 - Eigendomsvoorbehoud
1. De HorlogeSmit levert alle producten c.q. zaken onder eigendomsvoorbehoud, totdat Klant alle verschuldigde bedragen volledig aan De HorlogeSmit heeft voldaan blijft het geleverd eigendom van De HorlogeSmit.
2. De HorlogeSmit heeft het recht om de door Klant aangekochte producten c.q. zaken, onder zich te houden indien Klant nog niet (volledig) aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, ondanks een verplichting tot overdracht of afgifte van De HorlogeSmit. Nadat Klant alsnog aan zijn verplichtingen heeft voldaan zal De HorlogeSmit de aangekochte producten c.q. zaken alsnog zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen 20 werkdagen leveren aan Klant.
3. Kosten en overige (gevolg)schade als gevolg van het onder zich houden van de aangekochte producten komt voor rekening en risico van Klant en zal op eerste verzoek aan De HorlogeSmit worden vergoed door Klant.
Artikel 22 - Overmacht
1. De HorlogeSmit is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmachtssituatie haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst niet kan nakomen.
2. Onder overmacht aan de zijde van De HorlogeSmit wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot: (i) overmacht van toeleveranciers van De HorlogeSmit, (ii) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers, (iii) gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of materialen van derden, (iv) overheidsmaatregelen, (v) elektriciteitsstoring, (vi) storing van internet, datanetwerk- en telecommunicatiefaciliteiten (bijvoorbeeld door: cybercriminaliteit en hacking) of van andere aard, (vii) natuurrampen, (viii) oorlog en terroristische aanslagen, (ix) algemene vervoersproblemen (x) ziekte en/of werkstakingen van het personeel van De HorlogeSmit (xi) epidemieën en/of pandemieën die het openbare leven verstoren en (xii) overige situaties die naar het oordeel van De HorlogeSmit buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of blijvend verhinderen.
3. Indien naar het oordeel van De HorlogeSmit de uitvoering van de overeengekomen Werkzaamheden ten gevolge van natte weersomstandigheden, extreme hitte of terreinomstandigheden niet op het tijdstip of in de overeengekomen termijn kan worden uitgevoerd, heeft De HorlogeSmit het recht de Werkzaamheden die daarop betrekking hebben te onderbreken en de Overeenkomst te verlengen met de duur van de niet gewerkte dagen zonder dat dit leidt tot aansprakelijkheid.
4. Indien een overmachtssituatie langer duurt dan 2 maanden, kan de Overeenkomst door elk van de partijen schriftelijk ontbonden worden. Indien op grond van de Overeenkomst reeds enige prestaties zijn verricht, wordt in een dergelijk geval naar verhouding afgerekend zonder enige verdere verschuldigdheid van deze prestaties van elke partij jegens elkaar.
Artikel 23 - Beperking van aansprakelijkheid
1. Indien het verrichten van Overeenkomst door De HorlogeSmit leidt tot aansprakelijkheid van De HorlogeSmit jegens Klant of derden, is die aansprakelijkheid beperkt tot de in verband met de opdracht door De HorlogeSmit in rekening gebrachte kosten (eenmaal de factuurwaarde, met uitzondering van de materiaalkosten, exclusief btw) tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid zijdens De HorlogeSmit. De aansprakelijkheid is in ieder geval beperkt tot het schadebedrag welk door de verzekeringsmaatschappij maximaal wordt uitgekeerd per aanspraak per jaar.
2. De HorlogeSmit is niet aansprakelijk voor gevolgschade in welke vorm dan ook, indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie.
3. Indien het werk na oplevering gebreken vertoont waarvoor De HorlogeSmit aansprakelijk is (gebleken), dient De HorlogeSmit in de gelegenheid gesteld te worden om de gebreken binnen een redelijke termijn weg te nemen, onverminderd de aansprakelijkheid voor schade ten gevolge van de gebrekkige oplevering, tenzij de kosten van herstel in geen verhouding zouden staan tot het belang van Klant bij herstel in plaats van schadevergoeding.
4. De HorlogeSmit is niet aansprakelijk voor en/of gehouden tot herstel van schade ontstaan door het gebruik van het Product. De HorlogeSmit levert strikte onderhouds- en gebruiksinstructies die door Klant nageleefd dienen te worden. Alle schade aan Producten ten gevolge van het dragen en gebruiken is uitdrukkelijk uitgesloten van aansprakelijkheid (hieronder verstaan gebruikssporen, gebruiksschade, valschade, licht- en waterschade, diefstal, vermissing etc.).
5. De HorlogeSmit is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is of kan zijn van enig handelen of nalaten naar aanleiding van (onvolkomen en/of onjuiste) informatie op de website(s) of van gelinkte websites.
6. De HorlogeSmit is niet verantwoordelijk voor fouten en/of onregelmatigheden in de functionaliteit van de website en is niet aansprakelijk voor storingen of het om welke reden dan ook niet beschikbaar zijn van de website.
7. De HorlogeSmit staat niet in voor een juiste en volledige overbrenging van de inhoud van en door/namens De HorlogeSmit verzonden e-mail, noch voor de tijdige ontvangst ervan.
8. Alle aanspraken van Klant wegens tekortschieten aan de zijde van De HorlogeSmit vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij De HorlogeSmit binnen een jaar nadat Klant bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij haar aanspraken baseert. Alle aanspraken van Klant vervallen in ieder geval een jaar na het eindigen van de Overeenkomst.
9. Indien de (gevolgen) van een ondeugdelijke uitvoering van het werk te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van zaken afkomstig van Klant, komen de gevolgen voor rekening van Klant, tenzij De HorlogeSmit zijn waarschuwingsplicht heeft geschonden of anderszins met betrekking tot deze gebreken in deskundigheid of zorgvuldigheid te kort is geschoten.
Artikel 24 - Geheimhouding
1. De HorlogeSmit en Klant verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die is verkregen in het kader van een Overeenkomst. De vertrouwelijkheid vloeit voort uit de Overeenkomst of waarvan men redelijkerwijs kan verwachten dat het om vertrouwelijke informatie gaat.
2. Indien De HorlogeSmit op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak gehouden is de vertrouwelijke informatie aan door de wet of bevoegde rechter of aangegeven derde (mede) te verstrekken, en De HorlogeSmit zich niet kan beroepen op een verschoningsrecht, is De HorlogeSmit niet gehouden tot enige schadevergoeding en is Klant niet gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst.
3. De geheimhoudingsverplichting leggen De HorlogeSmit en Klant ook de door hen in te schakelen derden op.
Artikel 25 - Vrijwaring en juistheid van informatie
1. Klant is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden die zij aan De HorlogeSmit verstrekt in het kader van een Overeenkomst. Ook als deze gegevens afkomstig zijn van derden is Klant hiervoor verantwoordelijk. Indien De HorlogeSmit op de hoogte is, of redelijkerwijze behoorde te weten van de onjuistheden in de opdracht, waaronder begrepen fouten of gebreken in de door Klant verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften, is De HorlogeSmit verplicht om Klant hiervoor te waarschuwen.
2. Klant vrijwaart De HorlogeSmit van elke aansprakelijkheid ingevolge het niet of niet tijdig nakomen van de verplichtingen uit het vorige lid.
3. Klant vrijwaart De HorlogeSmit voor aanspraken van derden met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten op de door Klant verstrekte gegevens en informatie, die bij het uitvoeren van de Overeenkomst gebruikt kunnen worden.
4. Klant is verantwoordelijk voor het verkrijgen van alle mogelijk vereiste (bouw)vergunningen. Klant vrijwaart De HorlogeSmit voor alle aanspraken als gevolg van het ontbreken van (bouw)vergunningen.
5. Indien Klant elektronische bestanden, software of informatiedragers aan De HorlogeSmit verstrekt, garandeert Klant dat deze vrij zijn van virussen en defecten.
6. Klant vrijwaart De HorlogeSmit tevens van alle schade, boetes, (last onder) dwangsom, vorderingen en andere overheidsmaatregelen.
Artikel 26 - Intellectuele eigendomsrechten
1. Alle IE-rechten en auteursrechten van De HorlogeSmit (inhoudende maar niet beperkt tot alle krachtens de Overeenkomst ontwikkelde, dan wel ter beschikking gestelde tekeningen, ontwerpen, modellen, voorbereidend materiaal en meer) berusten uitsluitend bij De HorlogeSmit en worden niet overgedragen aan Klant.
2. Klant verkrijgt slechts de gebruiksrechten en bevoegdheden die zij uitdrukkelijk bij de Overeenkomst heeft verkregen.
3. Het is Klant verboden om de producten waarop het intellectuele eigendomsrecht van De HorlogeSmit rusten anders te gebruiken dan overeengekomen in de Overeenkomst.
4. Klant geeft toestemming aan De HorlogeSmit om foto’s te maken van het opgeleverde, en/of de door Klant gemaakte foto’s van het opgeleverde te plaatsen op zijn website en/of social media kanalen ten behoeve van reclame- en promotiedoeleinden.
Artikel 27 - Klachten
1. Indien Klant niet tevreden is over de service of producten van De HorlogeSmit of anderszins klachten heeft over de uitvoering van zijn opdracht, is Klant verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 2 weken na de betreffende aanleiding die tot de klacht heeft geleid te melden. Klachten kunnen gemeld worden schriftelijk met als onderwerp “De HorlogeSmit Klacht ordernummer …”, of via het opgegeven telefoonnummer.
2. De klacht moet door Klant voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil De HorlogeSmit de klacht in behandeling kunnen nemen. De klacht dient minimaal de volgende informatie te bevatten: naam, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres, ordernummer, datum dat het sieraad/horloge is opgehaald/ontvangen, omschrijving van de klacht.
3. De HorlogeSmit zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 werkdagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren op de klacht.
4. Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen indien de klacht gegrond is. In overleg met Klant wordt het Product vervangen. Indien het niet vervangen kan worden door hetzelfde product, zal het worden vervangen door een gelijksoortig Product.
Artikel 28 - Toepasselijk recht
1. Op de rechtsverhouding tussen De HorlogeSmit en Klant is Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten.
2. De HorlogeSmit kan deze algemene voorwaarden eenzijdig wijzigen. De meest actuele versie is te vinden op de website.
3. Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Overeenkomst tussen De HorlogeSmit en Klant, worden beslecht door de bevoegde rechter van de rechtbank Den Haag, locatie Gouda tenzij bepalingen van dwingend recht leiden tot bevoegdheid van een andere rechtbank.
Hoorn, 26 januari 2025